23.11.2016 10:27

Magnezitovce

 

Magnezitovce

Ideme po stopách železničnej trate duchov. Z Magnezitoviec do Slavošoviec sa dá prejsť nikdy nevyužívaným, 2,4-kilometrovým tunelom z čias druhej svetovej vojny.

Materiál naň vyrábali hluchonemí kamenári z Kremnice, niektoré ručne opracované žulové kvádre majú dvesto kilogramov. Pracovali tu mnohí ruskí zbehovia zo západného frontu.

 

imag1136

 

Tunel stavali v rokoch 1941 až 1944. Mal byť gemerskou spojkou po tom, ako časť Gemera pripadla po Viedenskej arbitráži Maďarsku a niektoré územia sa ocitli odrezané od Slovenska. Gemerské spojky, to sú úseky Lubeník – Slavošovce a Tisovec – Revúca, čím by sa zabezpečilo napojenie na Banskú Bystricu. Trať bola strategickým záujmom Slavošovských papierní. Nikdy ju nedokončili, zostali len opustené tunely, viadukty, mosty...

Posledné práce prebehli v roku 1949, no keď Slovensko dostalo svoje územie späť, nová železnica úplne stratila opodstatnenie. Cez Slavošovský tunel síce nikdy vlak neprešiel, no na jeho otvorenie prišli aj vtedajší ministri Styk a Pružina.

V roku 1944 vyhodili ešte nedokončený východný portál do vzduchu partizáni, lebo sa obávali, že by tadiaľ mohli preniknúť nemecké vojská. A tunel nevyužívali na skrátenie cesty len miestni mladíci, ale aj futbalisti, keď išli na zápas do Magnezitoviec alebo Jelšavy.

Slavošovský tunel má tvar písmena S, prechod trvá asi 45 minút. Na stenách miestami vidno zintrovú výzdobu ako v jaskyniach a vápencové stalaktity staré sedemdesiat rokov.

Na slovenské pomery je milé, ako sa sem obce snažia pritiahnuť turistov. Z oboch smerov sú smerové tabule a šípky. Zo strany Slavošoviec aj gýčové drevené atrakcie. Vnútri sa občas konajú koncerty. Zničené portály opravili miestni, obec do tunela láka aj cez svoj web a je jej ľúto, že „takúto raritu doma nevieme využiť“. Ide pritom o najdlhší cyklotunel v Európe a tretí najdlhší na svete vôbec.

 

 

 

imag1127

 

 

 

imag1152

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Len o kúsok ďalej je Koprášsky tunel. Obec ho dokonca núkala do prenájmu alebo na odkúpenie, napríklad na pestovanie šampiňónov. Predtým sa využíval ako sklad ovocia. Napriek dopravným a zásobovacím ťažkostiam ho v roku 1941 postavili len za niekoľko mesiacov. Jeho smerová odchýlka nebola väčšia ako 1 milimeter. Priľahlý viadukt pripomína omnoho známejší Chmarošský viadukt pri Telgárte.

Z viaduktu vidíte mohutný masív Dúbrava, ktorého časť sa v roku 1991 v dôsledku ťažby magenzitu zosunula. Dnes to vyzerá, akoby niekto z kopca odhryzol. Pod horou sa začína mesačná krajina. Miestny podnik je najväčší magnezitový závod na Slovensku. Prezentuje sa ako jeden z vôbec najväčších svetových producentov mŕtvo-pálenej magnézie.

Jeho história siaha až do roku 1893, keď podľa záznamov mestský účtovník Juraj Farkaš predložil správu, že dva kamene nájdené v oblasti Dúbrava sú magnezit. Nerast, ktorý bol v tom čase vyhľadávaný po celej krajine. A už to išlo. Závod stále funguje, v roku 2000 otvorili nové ložisko Miková so zásobami na niekoľko desiatok rokov. 

—————

Späť


Kontakt

VSP Stredný Gemer

Lubeník 222
049 18 Lubeník

Kancelária VSP SG:
Teplická cesta 5
049 16 Jelšava


Mgr. Monika Galovičová
0910 910 477

Mgr. Štefan Horváth
0948 001 086

Ing. Mária Ropeková
0917 366 664

Mgr. Lukáš Antalík
0908 945 357